Verf op het doek!

Dag 6

Zo, de eerste verf staat op het doek: de imprimatura. (De wat? De imprimatura.)
imprimaturaDe imprimatura, oftewel de eerste onderschildering
Het is de eerste laag op mijn schilderij, die ik gebruik om de toon van de bovenliggende lagen te bepalen.

Hoe werkt zo’n imprimatura?

Zoals je op de afbeelding ziet, is het bovendeel wit en het onderste stuk bruinzwart. De grens tussen de twee lagen is de horizon op het schilderij in wording. Omdat de hemel geen materie heeft, maar ‘leeg’ is achter het blauw of grijs dat ik er straks overheen schilder, is de onderschildering van dat deel wit. (Als je door de lucht heen zou kunnen kijken, zit er niets achter, dus ook niets dat het licht absorbeert of in een kleur reflecteert).

Onder de horizon komt de aarde + alles wat zich op de aarde bevindt. Gebouwen, bomen, gras, duinen, zee, oftewel alle materie. Vanbinnen is dat alles donker, pikzwart. Als ik daar straks overheen ga schilderen (met in ieder geval enige transparantie), geeft de donkere onderlaag diepte aan de kleuren die ik erover heen zet, dus diepte aan de materie (gebouwen, bomen, gras, duinen, zee).

Je hoort vaak zeggen dat schilders werken van donker naar licht, of van licht naar donker. Ik doe allebei, afhankelijk van de bedoeling die ik ermee heb. De keuze voor de ligging van de horizon heb ik dus al gemaakt.

Beamer

Morgen wil ik de compositie overbrengen op het doek – als een tekening. Vandaag heb ik daarom besteed aan het instellen van de beamer die ik gisteren heb mogen lenen van mijn neef (bedankt Ward, en dank aan iedereen die heeft mee helpen zoeken naar een geschikte beamer). Ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Laat als eerste je reactie achter RSS Feed van de reacties op dit artikel

verplicht

verplicht