Matthijs' blogpagina 11 van 16 RSS feed van Matthijs' blog

Hemelse modder

Dag 25

Verdergegaan met de hemel. Het onderste deel is nu mooi zacht grijs geworden – past goed bij de algemene toon. Dat deel heb ik lichter uitlopend naar boven toe getrokken. Het hemelsblauw bovenaan heb ik iets meer turquoise gemaakt en wat verder naar beneden getrokken. De volgende stap is om vanuit het midden te gaan werken: een witte gloed die naar beneden toe roze tinten gaat geven en naar boven toe zachtgele tinten. Deze middenband schilder ik als laatste, omdat bij het schilderen van een lucht het zetten van zulke lichtere tonen over de donkere stukken geloofwaardig is. Het omgekeerde (donker over licht) werkt niet, behalve bij concrete donkere wolken.
Hemel dag 25klik voor vergroting

Verder nog gewerkt aan de kleur en de toon van de velden in de diepte.

De stand van zaken na 5 weken:
Mijn schilderij na dag 25klik voor vergroting

Mooie stad achter de duinen

Dag 24

Vandaag heb ik de duinen geschilderd:
Duinen dag 24klik voor vergroting

Hieronder het grote geheel:
Mijn schilderij na dag 24klik voor vergroting

Wat voor titel geef je een schilderij?

Dag 23

Zojuist vroeg ik me af wat de titel van het schilderij (in wording) eigenlijk is. Daar had ik eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan. Mijn werktitel was vooralsnog schilderij 200×170. Niet echt dat je nou zegt inspirerend of richtinggevend of zo.

Herman - expressionistisch‘Herman – expressionistisch’Bij het bepalen van een titel hangt het er voor mij altijd vanaf waarvoor ik ‘m wil gebruiken. Soms is het gewoon een handige naam, zodat iedereen weet dat we het over hetzelfde hebben. Bijvoorbeeld een schilderij van model Herman in expressionistische stijl, dat noemde ik ‘Herman – expressionistisch’. Dat het model Herman heet, voegt eigenlijk niets toe, maar het is voor iedereen lekker duidelijk.

Soms ook wil ik extra informatie over het schilderij kwijt, zoals de locatie waar het geschilderd is (‘Seealpsee’), de betekenis die ik wil meegeven aan de toeschouwer (‘Een veilige plek’) of wat ik zo nodig over mijn eigen leven kwijt wil (‘1995 – 1997 Rotterdam’).
Seealpsee‘Seealpsee’

Ooit heb ik een schilderij op het vioolconcert van Alban Berg geïnspireerd en het daarnaar vernoemd. Beetje hoogdravend, maar ach, waarom niet?
Alban Berg - vioolconcert‘Alban Berg – vioolconcert’

Bij abstracte werken kan een goed gekozen titel sterk werken, omdat het helpt bij het kijken. Het geeft je een ingang: “zie ik in het schilderij wat de titel aangeeft?” (‘Het Begin’.)

Zonder titel

Ik hou niet zo van het zonder titel wat je vaak ziet. Hoewel ik de kunstenaars die daarvoor kiezen best denk te kunnen begrijpen – ik ga ervan uit dat ze zoveel mogelijk aan de interpretatie van de toeschouwer zelf willen overlaten. Maar ik denk dan: “je laat toch een kunstwerk zien dat van jou is, dan héb je toch al iets voor de toeschouwer bepaald? Waarom zou je dan wel de titel weglaten, en niet om maar wat te noemen een deel van het kunstwerk zelf?” Maar goed, da’s vooral een persoonlijk gevoelsdingetje lijkt me.

Terug naar vandaag

En de titel van het schilderij waar ik nu aan werk?
Voorlopig ga ik voor Schilderij van de Stad en de Zee.

Vanochtend de straten van de stad geschilderd, in zon en schaduw:
Schilderij van de stad en de zee na dag 23klik voor vergroting

Dag 22

Dag 22

Kort gewerkt, dus een korte update.

Rondom de torenflats wat gebouwen in het licht gezet:
Mijn schilderij na dag 22klik voor vergroting

De ontdekking van de hemel

Dag 21

Eerst maar even aandacht voor alle dames die teleurgesteld waren na het lezen van de blogpost Vijftig tinten grijs afgelopen vrijdag, toen ze tegen het einde ontdekten dat ze niet aan hun trekken zouden komen. Om het goed te maken: klik hier maar op. Of koop gewoon het boek.

Over tot de orde van de dag:

De kleur van de hemel

Omdat mijn eigen vijftig tinten grijs me afgelopen vrijdag ook niet hadden bevredigd, heb ik vandaag verder gezocht op het schetsdoek naar de juiste tinten. Aan de rechterkant zie je hoe ik het globaal wil gaan opbouwen: boven de horizon een blauwgrijze tint, de tussenlaag vertoont een zachtroze schijnsel, en bovenaan de bekende blauwe lucht zoals een lucht blauw kan zijn op een late wintermiddag. (Doet me denken aan de slotregel van het gedicht Rood van Anton van Duinkerken, maar dat terzijde. Waarvan overigens in het gedicht via deze link de tekst niet klopt, het moet eindigen met ‘… zakjesblauw blauw.’ Ook dit terzijde. Weet iemand ergens de goede tekst online te vinden?)

Afijn, het schetsdoek:

Het schetsdoek met varianten blauwgrijs voor de hemelklik voor vergroting

Verkondiging vanaf een kistje

schilderen op een kistjeToen de kleuren op het schetsdoek me uiteindelijk bevielen, heb ik van elke tint een flinke hoeveelheid aangemaakt, zodat ik tijdens het werken op het grote doek niet tussentijds hoefde te gaan mengen. Want nu volgde een lastig stuk: het vloeiend in elkaar over laten lopen van verschillende tinten. Dat is in acryl haast niet in één keer te doen, omdat de verf zo snel opdroogt.

Hoe ik het zou aanpakken met olieverf, is als volgt: de 3 banen volledig aanbrengen, en daarna de nog natte verf over de grenzen in elkaar werken. Omdat olieverf langzaam droogt, is daar alle tijd voor. Met acryl niet: als ik bij het opzetten van een baan aan het einde ben aangekomen, is het begin alweer droog.

de hemel schilderenHoe doe je dat dan wel met acryl? Eerst de banen opzetten, iets over elkaars begrenzingen heen – heb ik vandaag gedaan. Daarna in lagen werken: een aantal keren in steeds meer transparante toon de kleuren opnieuw aanbrengen. Nu kun je wel over de grenzen heenwerken, vanwege de transparantie.

De zee ook nog geschilderd. Nu begint er al iets van een geheel te ontstaan.

Zoals de trouwe lezers inmiddels gewend zijn, eindig ik – tevreden – met de tussenstand na vandaag:
Mijn schilderij na dag 21klik voor vergroting

Vijftig tinten grijs

Dag 20

grijs1Vandaag begonnen met alles wat ver weg ligt. Gezocht naar de tinten van zee en hemel. ‘Iets in het grijsgebied’ wist ik al. Maar ja, dat kan zomaar 50 richtingen opgaan. Die ben ik dan ook allemaal ingeslagen – niets stemde me tevreden of ik zag het niet. De foto’s van deze blogpost geven een sfeerimpressie.

grijs8

Een vriendin rijker en een illusie armer

grijs4Op 4 februari schreef ik: vandaag met een nieuw doek begonnen. (…) De uitdaging die ik me heb gesteld, is om over 4 weken (dus 4×5=20 ochtenden, vanwege ’s middags en ’s avonds Tai Chi-lesgeven) te kunnen zeggen dat het schilderij af is om zodoende niet te verzanden in perfectionisme-gepiel. Kijken wat er gebeurt, hoe ik daarop reageer. Ben benieuwd.

Vandaag is het zover, de 4 weken zijn voorbij. En, doel gehaald?

Mijn schilderij na dag 20klik voor vergroting

Hmm… nou nee, je kunt niet bepaald zeggen dat het schilderij af is. Zelfs de druk van het publiekelijke karakter middels deze blog, heeft dat niet kunnen bewerkstelligen.

grijs3Vergeef me.

De illusie, voorzover ik die al had, dat ik kan afdwingen om strak in tempo klaar te zijn, laat ik bij deze los. Met graagte overigens.

grijs5Maar ik ben wel tevreden, omdat ik vol overgave heb kunnen werken aan het behalen van het gestelde doel en omdat ik veel heb geleerd – op technisch vlak, maar vooral over mezelf:

  • ik kom ‘s ochtends graag uit bed voor zo’n mooi project. Werk kan heel erg leuk zijn!
  • het gestelde doel heeft me scherp gehouden om efficiënt te werken. Door dingen vooraf op een schetsdoek te proberen en pas als ik er blij van werd groot over te brengen, heb ik gezorgd dat ik op het grote doek niet kon gaan pielen. Werkt goed voor mij. Soms wat (of sterk) overgecontroleerd – mijn welbekende valkuil…
  • verdieping van het inzicht: sommige aspecten hebben tijd nodig. Ik kan wél energie investeren in het proces, maar níet het eindresultaat afdwingen.
  • Door elke avond te bloggen, heb ik over het schilderij gedacht, gevoeld, geschreven. Zo ben ik er mee snel in contact gekomen. Het schilderij is nu een grote vriendin van me geworden, die steeds meer gaat aangeven wat zij nodig heeft. (Lees wat ik hierover schreef op dag 13)

En nu?

grijs2Is het project nu afgelopen? Wat mij betreft niet, ik ga rustig verder en wil zeker blijven bloggen. Alleen nog even aanzien hoe m’n nieuwe vriendin daar tegenover staat. Misschien heeft ze iets anders in de privésfeer voor ogen…

Lekker bruin mengen

Dag 19

Gesterkt door de gastblog van mijn opdrachtgever, die zich gisteren (dag 18) heeft geopenbaard, ben ik vandaag vol goede moed aan de slag gegaan. Dus de hoogste tijd voor wat serieuze schildertechnische overwegingen.
palet bruinTwee tinten roodbruin, voor het zonlicht op de bakstenen muren.

Goed opgeschoten

Vorm van de schaduwenNa het voorwerk dat ik gisteren had gedaan, kon ik vandaag in één keer het zonlicht aanbrengen op de gebouwen. Het ging om twee zaken die ik had uitgezocht:

  • De juiste kleur van het licht op de muren (door leken afgedaan als ‘bruine verf mengen’) – vooraan sterk van toon, naar achteren toe vervagend. De hoog-oranje tint die er gisteren nog stond, heb ik afgezwakt.
  • De vorm van de schaduwen op de gebouwen. Op de afbeelding hiernaast zie je in detail hoe dat uitpakt.

Hieronder de tussenstand toen ik er vandaag mee ophield. Je kunt zien dat de kleuren iets genuanceerder zijn. Wat een verschil met dag 18! Voor mij is het de moeite van het puzzelen en uitzoeken waard geweest.

Het licht op de gebouwen eindelijk in balansklik voor vergroting

De gebouwen zijn nu eindelijk in balans, de sfeer is zoals ik in gedachten had, tot mijn grote tevredenheid. Ik ga nu door naar de volgende stap: het schilderen van de velden, de duinen, de zee, de lucht.

Morgen de laatste dag?

Begin februari startte ik dit project met de wens om het in 4 weken af te hebben. Dan zou ik nu nog één werkdag (okay, plus een weekend) hebben om het schilderij af te ronden. Gaat niet lukken… Maar mijn opdrachtgever is coulant gebleken, dus ik kan – in ieder geval tot en met dit weekend – nog rustig slapen.

Morgen meer over de planning, en wat het stellen van een doel me heeft gebracht.
schilderskistMorgen verder!